Foto: 2media
„Baví mě vytvářet takové filmy, kde každé formální, výrazové rozhodnutí má přesné koncepční odůvodnění v obsahu. V tomto případě jsme se střihačkou Jankou Vlčkovou tento přístup přivedly do extrému, protože obsah, tedy výkyvy vývoje jednotlivých průmyslových odvětví v České republice za posledních 6 let, se v podobě filmu odrážejí úplně doslovně, a to i technicky, jelikož jsou podle nich upravovány vizuální parametry obrazů zachycujících továrny,“ říká autorka Andrea Slováková, žena mnoha zájmů a talentů – experimentální filmařka, dokumentaristka, teoretička filmu a také nakladatelka, kurátorka, pedagožka. V předcházejících letech natočila například portrét matematika Petra Vopěnky, film o mracích či esej o dohlížecích mechanizmech.
Experimentální metrický film Rekonstrukce průmyslu zviditelňuje estetické rytmy hospodářských cyklů průmyslové výroby od ekonomické krize po období oživení. Organizačním principem filmu jsou údaje o vývoji automobilového, chemického a těžkého průmyslu od roku 2009 do současnosti.
V průmyslu pracuje 37 % ekonomicky aktivních obyvatel České republiky, což z ní činí nejprůmyslovější zemi Evropské unie. Hospodářská krize výrazně zasáhla některá odvětví, kdy došlo k poklesu výroby, snížení počtu zakázek, celkového obratu i počtu zaměstnanců. Film vychází z údajů o průběhu krize a oživení v jednotlivých odvětvích, které se promítají do obrazů továren. Vrství na sebe jednotlivé pohledy, které se proměňují s tím, jakou změnou procházelo dané odvětví. Film tak neilustruje ekonomická fakta, ale rozvíjí jejich estetický potenciál. Vždyť průmysl má nejen hospodářský, případně sociální nebo ekologický rozměr, ale má i svůj bytostný rozměr estetický.
Konkrétně film sleduje vývoj z hlediska vývozu a dovozu, tržeb ze zahraničního i domácího obchodu, objemu zakázek či proměn mezd a počtu zaměstnanců pracujících v daném odvětví. Křivky grafů vyjadřujících proměnu těchto ukazatelů za šest let se otiskly do průběhu jednotlivých parametrů obrazu: sytosti, jasu, ostrosti, kontrastu, či konkrétních barev. Konceptuální propojení vývoje průmyslu a proměn obrazu stvrzuje časová osa: jedna minuta dané části představuje jeden rok života daného odvětví.
Rekonstrukce průmyslu je jedním z výsledků nové výzvy Státního fondu kinematografie na experimentální film.
Zdroj: 2media